COLLEGE

De VVD is onderdeel van de coalitie. Dit wil zeggen dat het dagelijks gemeentebestuur wordt gevormd door VDG, VVD, CDA en Beter Oss. Namens de VVD is Thijs van Kessel wethouder in het college van burgemeester en wethouders (B&W).

FRACTIE

De fractie van de VVD afdeling Oss is gericht op de lokale politiek in de gemeente Oss. Binnen de fractie van de VVD is afgesproken om met elkaar gezamenlijk op te trekken, het werk te verdelen en discussie te voeren over politieke onderwerpen. Het door de leden vastgestelde verkiezingsprogramma is het uitgangspunt voor het handelen voor de fractieleden.

Bij de VVD bestaat de fractie uit raadsleden, commissieleden en fractieondersteuners. Gezamenlijk worden de politieke onderwerpen besproken en de standpunten bepaald.

De raadsleden worden door de inwoners van de gemeente rechtstreeks gekozen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Commissieleden kunnen raadsleden zijn maar het kunnen ook andere deskundige fractieleden zijn die in de commissie worden afgevaardigd. Fractieondersteuners zijn leden van de fractie, niet zijnde raads- of commissieleden die kunnen deelnemen aan de beraadslagingen in de fractievergaderingen maar maken geen deel uit van formele besluitvorming omdat ze geen verantwoording hoeven af te leggen aan de achterban.

De fractie komt met regelmaat bij elkaar om standpunten te bepalen. Dit is in ieder geval ter voorbereiding van de commissie- en raadsvergaderingen. Alle leden van de fractie worden hiervoor uitgenodigd. Indien leden of andere belangstellenden een onderwerp ter sprake willen brengen in de fractie of bij een fractievergadering aanwezig willen zijn kunnen ze contact opnemen met de fractiesecretaris.