Verkiezingsprogramma

Volgend jaar zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad van Oss. Wij hebben ons verkiezingsprogramma af. Hieronder leest u de inleiding van het programma en onderaan de pagina vindt u het volledige programma.

Liever ons programma per onderwerp lezen? Kies dan 'STANDPUNTEN' in de balk hierboven.

Beste inwoner van de gemeente Oss,

We wonen in deze fantastische gemeente met volop kansen. Dag in, dag uit, zetten onze lokale politici zich in om deze plek nog mooier te maken. Oss wordt bestuurd door gemeenteraadsleden, wethouders en de burgemeester. Op woensdag 16 maart 2022 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dan is het aan jou om te bepalen wie er in de gemeenteraad mag plaatsnemen om jouw geluid te laten horen.

In de afgelopen vier jaar hebben we laten zien dat de VVD het verschil maakt voor onze gemeente. Wat we de afgelopen vier jaar hebben bereikt vind je in het volgende hoofdstuk. Daaronder volgt ons verkiezingsprogramma waarin per onderwerp ons standpunt staat.

Een gemeente die klaar staat voor haar inwoners en ondernemers.

De VVD wil een gemeente die werkt voor jou. Met een prettige woonomgeving die veilig is, met genoeg groen en voorzieningen in de buurt. Een gemeente die regelt dat de straten schoon zijn en dat kinderen veilig naar school kunnen en waar je dichtbij huis op liefdevolle zorg kunt rekenen. Wij willen dat onze gemeente een fijne plek is en blijft, waar jij prettig kunt wonen, werken en leven.

Goed en betaalbaar wonen

Of je nu alleen woont, samenwoont met je partner of met je gezin: de woningnood in Oss is hoog en het einde hiervan lijkt nog niet in zicht. Als Osse VVD willen wij dat er voldoende nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. We vinden het belangrijk dat er naast de grote woningbouwprojecten ook aandacht is voor kleinschalige woningbouwprojecten in de dorpen en kernen.

Slim een duurzaam groen

Als het gaat om energie moet onze gemeente verduurzamen. Dat vraagt om verstandige keuzes. De Osse VVD wil dat verduurzaming betaalbaar blijft voor gewone gezinnen en ondernemers. Zo zorgen we ervoor dat we klaar zijn voor de toekomst en onze stad schoon en leefbaar houden.

Werken

Een bloeiende lokale economie

De Osse VVD wil dat er voor iedere inwoner een passende baan is. Een baan is zoveel meer dan een inkomen. Het is het gevoel dat je bijdraagt aan de samenleving en het zorgt voor contact met fijne collega’s. Daarom willen wij dat iedereen in Oss mee kan doen. Ondernemers horen voldoende ruimte te krijgen om aan de slag te kunnen. We willen niet dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. We geven hen snel en duidelijk antwoord op vragen via ons ondernemersloket en denken mee over de beste oplossing voor elke vraag.

Leven

Een prettige en veilige buurt

In Oss willen wij dat je prettig kunt leven. Dit betekent aandacht voor ons verenigingsleven en voldoende mogelijkheden om je vrije tijd te besteden. Genoeg plekken om te sporten, te recreëren en elkaar te ontmoeten. Prettig leven is ook veilig leven. Als VVD Oss maken we verkeersituaties in onze gemeente veilig voor voetganger, fiets en auto en zorgen we voor een soepele doorstroming. Zo komen we veilig en op tijd aan bij werk, familie en iedere andere bestemming.

Verstandige financiële keuzes

De VVD vindt het belangrijk dat het leven voor iedereen in Oss betaalbaar is en blijft. Daarom houden we lokale belastingen laag door de gemeentelijke taken op een doelmatige en effectieve manier uit te voeren.