Verenigingen, cultuur & vrije tijd

In Oss hebben we een rijk aanbod aan culturele voorzieningen en evenementen. We zijn er trots op dat we hiermee veel bezoekers aantrekken. Daarin spelen horeca, musea, sportverenigingen, bibliotheken en buurthuizen een belangrijke rol. Door met elkaar samen te werken dragen we bij aan persoonlijke ontwikkeling en vermaak voor jong en oud. Of het nu gaat om een muziekfestival, een culinair event of de stadsschouwburg, in Oss is ruimte voor creatieve ideeën en initiatieven van onze inwoners. Het is niet aan de gemeente om te bepalen wat cultuur is.

• In onze stad worden evenementen georganiseerd en zijn er culturele voorzieningen voor alle leeftijden. Het cultureel erfgoed van de gemeente mag gezien worden. Cultuur verbindt, inspireert en prikkelt. Wij promoten ons erfgoed, zowel bij onze bezoekers als onze inwoners.
  • We willen investeren in een nieuw, toekomstbestendig theater de Lievekamp.
  • Het nieuw te bouwen zwembad in Oss moet een recreatieve functie in de regio hebben.
  • Subsidies voor culturele voorzieningen ondersteunen een aanbod van kunst en cultuur voor alle inwoners van jong tot oud. Als voorwaarde voor subsidie verwachten we dat aanvragers ook zelf zorgdragen voor een deel van de inkomsten en bijdragen aan een maatschappelijk doel.
  • We werken verder aan het huidige subsidiebeleid. Voor het krijgen van subsidie moet een vereniging aantonen hoe ze bijdragen aan onze gemeente.
  • We willen geld voor cultuur zo effectief mogelijk inzetten. Zo bereiken we zoveel mogelijk inwoners. Culturele instellingen leggen verantwoording af over hoe zij belastinggeld besteden. Daarbij is bestuurlijke samenwerking belangrijk.
  • We koesteren ons cultureel erfgoed. Daarbij horen ook cultuurhistorische evenementen zoals de Sinterklaasintocht, carnaval, kermis en activiteiten in de kernen.
  • We stimuleren samenwerking tussen (sport-) verenigingen om ze toekomstbestendiger te maken. Fusies tussen (sport-) verenigingen zijn in eerste instantie een zaak van de (sport-) verenigingen zelf.