Evenementen bij natuur en Hoessenbosch

Hieronder de vragen die wij aan het college hebben gesteld:

In Oss hebben we een rijk aanbod aan evenementen. Dat willen VDG en VVD graag zo houden. Of het nu gaat om een muziekfestival, culinair event of een sportwedstrijd, evenementen vermaken en verbinden onze inwoners. Onlangs sprak de raad in een opiniecommissie over de toekomst van Herperduin. In relatie tot evenementen hebben wij daar benadrukt dat de huidige evenementen, zoals het Hoessenboschfestival, daar mogelijk moeten blijven. Wethouder Dolf Warris bevestigde in deze commissie dat dat ook het geval zal mits de benodigde vergunningen aangevraagd en verleend zijn. Inmiddels hebben wij (VDG en VVD) begrepen dat het Hoessenboschfestival niet meer op de huidige locatie plaats kan vinden. Voornaamste reden zou zijn dat evenementen en natuur niet bij elkaar passen. Tijdens bovengenoemde commissie begrepen wij juist dat Hoessenbosch in de schil ligt en niet in de natuurkern en daarmee juist wel geschikt zou zijn voor evenementen. Uiteraard zijn er meer evenementen die nabij natuur georganiseerd worden, Muze Misse in het Jan Cunen park, Lulboompop in de uiterwaarden van Megen en alle evenementen bij de Geffense Plas zijn slechts enkele voorbeelden. Wij zijn daarom bezorgd over het besluit van de gemeente en kunnen deze ook niet rijmen met de uitspraken van de wethouder. Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college:

1. Klopt het dat het Hoessenboschfestival niet meer in zijn huidige vorm op de huidige locatie gehouden kan worden?
  2. Zo ja, wat is er dan veranderd t.o.v. andere jaren?
  3. Op welke wet- en regelgeving is deze conclusie gebaseerd?
  4. Welke andere overheden/instanties zijn betrokken bij deze beoordeling en komen zij tot dezelfde conclusie?
  5. Heeft deze conclusie gevolgen voor andere evenementen die nabij natuur plaatsvinden in Oss, zoals bijvoorbeeld bij de locatie Geffense Plas?
  6. Deelt het college de mening dat evenementen belangrijk zijn voor onze gemeente en dat er voldoende, gespreide locaties voor evenementen beschikbaar moeten zijn en blijven?
  7. Is het college bereidt om, al dan niet in samenwerking met andere betrokken overheden en instanties, de mogelijkheden om evenementen en natuur te blijven combineren te onderzoeken?

VVD en VDG