Veilige Osse Verenigingen

VVD Oss vindt dat er tot nu toe te weinig aandacht wordt besteed aan de sociale veiligheid binnen de Osse verenigingen. Hockey, voetbal of scouting binnen een veilige omgeving zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn. Desondanks, komt grensoverschrijdend gedrag helaas veel voor.

Als we kijken naar de sport, dan liegen de cijfers er niet om. Maar liefst 65% van de jeugdige sporters heeft ervaring met grensoverschrijdend gedrag.  Het is niet voor niets dat NOC*NSF en de Adviesraad Sociaal Domein de gemeente oproept om de Verklaring Omtrent Gedrag (de VOG) verplicht te stellen.

Grensoverschrijdend gedrag is een serieus probleem omdat de gevolgen voor iemand altijd ernstig zijn. Daarom vindt de VVD, samen met SP, CDA en Groen Links dat we als gemeente Oss onze maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en extra stappen moeten gaan zetten.

Wij hebben daarom een motie opgesteld die het volgende regelt.

• De gemeente gaat werk maken van bewustwording en draagvlak bij verenigingen als het gaat over veiligheid.
  • Iedere vereniging heeft een veiligheidsprotocol en een vertrouwenspersoon.
  • Iedere trainer of begeleider van kinderen of van mensen met een verstandelijke beperking is verplicht een VOG aan te vragen.

Natuurlijk is een VOG geen garantie. Het kan nog steeds misgaan. Maar een VOG is óók geen schijnveiligheid. VVD Oss vindt dat mensen die al eens in de fout zijn gegaan echt niets te zoeken hebben in een vereniging met kinderen of mensen met een verstandelijke beperking.

Onze motie dienden wij in samen met SP, CDA en Groen Links. Vanwege het grote belang van dit onderwerp, hoopte de VVD op steun van alle partijen. Helaas stemden VDG, Beter Oss, PvdA en D66 tegen.

Geen unanimiteit dus, maar wél een mooie meerderheid. In Oss kunnen we dus écht werk gaan maken van veilige verenigingen voor al onze kinderen en kwetsbare inwoners.