In memoriam Aad van Lopik

Zaterdag ontvingen wij het bericht dat Aad van Lopik, na een ongelukkige val in zijn huis, op vrijdag 23 april op 74-jarige leeftijd is overleden. Jarenlang was Aad verbonden aan de VVD Oss-Bernheze, als raadslid/fractievoorzitter in Bernheze en later als bestuurslid voor Oss-Bernheze. In bijgaand artikel in het Brabants Dagblad wordt Aad heel mooi beschreven.

Aad van Lopik uit Heesch overleden: ‘een bezielend man die overal succes van trachtte te maken’

HEESCH - Aimabel, bezielend en een man van principes. Aad van Lopik - oud-raadslid voor de VVD in Heesch, voormalig statenlid, zakenman en bestuurslid van De Pas in Heesch - is overleden. Van Lopik werd 74 jaar.

1947 - 2021

Een prettig figuur waar je goed zaken mee kon doen. Zo betitelt José van Gorp - van 1992 tot 1994 eerst burgemeester van Heesch en tot 2003 van Bernheze - de politicus, zakenman en bestuurder Aad van Lopik. Zij herinnert zich Van Lopik, die vrijdagavond in zijn Heesche woning na een val om het leven kwam, als een gedreven figuur. ,,Hij wilde goed doen voor de gemeenschap, had daar zijn eigen ideeën over, maar was prettig in de omgang.” Zijn zoon Michiel van Lopik betitelt zijn vader als een man die ‘geen blad voor de mond nam’. ,,Je wist heel goed wat je aan hem had.”

Schuttersputje aan A50

Van Lopik, ruim achttien jaar raadslid in de toenmalige gemeente Heesch, verzette zich met hand en tand tegen het mogelijk samenvoegen bij Oss. Van Gorp: ,,Hij wilde zelfs een schuttersputje slaan bij de A50 om de Ossenaren tegen te houden.” Die vasthoudendheid kent ook Jack van der Dussen, de huidig fractievoorzitter van de VVD in Bernheze. ,,Aad stond voor zaken en daar bracht je hem dan niet vanaf. Maar hij was ook iemand die aan het politieke gehakketak een eind kon maken. Hij kon mensen bij elkaar brengen. Is knap in de plaatselijke politiek.”

Van Lopik was jarenlang het eerste en enige raadslid voor de VVD in Heesch. Van der Dussen zegt hem, namens de partij, daar zeer erkentelijk voor te zijn. Na zijn raadslidmaatschap werd Van Lopik lid van Provinciale Staten. Hij was van 2003 tot en met 2015 actief in de provinciale politiek. In die periode was hij vicefractievoorzitter, voorzitter van de commissie integriteit en lid van de commissie economie. Met name in die laatste functie kwamen zijn kwaliteiten op ondernemersvlak van pas. Zeker toen het ging om de verkoop van de aandelen van energiemaatschappij Essent.

Zakelijke kennis

De koninklijk onderscheiden Heeschenaar is lang actief geweest in het - internationale - zakenleven. Hij was onder andere directeur van Thermaflex, een bedrijf dat zich richtte op leidingsystemen voor stadsverwarming. Voor dat bedrijf vertoefde hij geregeld in China. Zijn zakelijke kennis kwam ook van pas in de plaatselijke en provinciale politiek, stelt Jack van der Dussen. ,,Daardoor kon hij de grote lijnen in de gaten houden, bekeek hij zaken van meerdere kanten, maar kon hij ook doorpakken."

En dat kwam hem weer goed van pas voor zijn bestuurlijke activiteiten voor onder andere De Pas en De Eijnderic in zijn woonplaats Heesch. Eijnderic-directeur Kris Roemers: ,,In de discussies rondom de toekomst van deze voor Heesch belangrijke zaken, kon Van Lopik altijd goed verwoorden hoe hij er over dacht. Ik vond het een bezielende man, die overal een succes van probeerde te maken. Ik vond het een zeer aimabel man, waar ik graag intensief mee optrok.”

De uitvaart van Aad van Lopik is in besloten kring.

Bron: Brabants Dagblad