Schriftelijke vragen over 'Pilot Open Centrum'

Wij hebben vragen gesteld aan het college van B&W over het voorstel van het CMO om het winkelcentrum van Oss mee te laten doen aan een pilot. Binnen deze pilot zou het dan mogelijk moeten zijn om de winkels eerder te openen. Wij denken dat het een heel goed voorstel is en willen graag weten of het college van Oss daar net zo over denkt. Willen zij zich inzetten om ervoor te zorgen dat onze winkeliers hier aan mee kunnen doen? Meer informatie vind je in onderstaande artikelen en onze vragen staan hieronder!

Artikel in het BD

Artikel bij Kliknieuws

Artikel 41 vragen VVD Pilot Open Centrum

Geacht college van B&W,

Op tal van plekken worden er op dit moment pilots gedraaid om veilig de deuren te kunnen openen, zoals in theaters, bij evenementen en stadions.

Het CMO heeft aangegeven dat de binnenstad van Oss uitermate geschikt zou zijn voor zo’n pilot. Een proef waarbij de niet-essentiële winkels en horeca op een verantwoorde manier open kunnen gaan.

Het CMO en de ondernemers hebben voor de lockdown immers laten zien dat zij hun zaken uitermate goed voor elkaar hadden.

1. Bent u het met het CMO eens dat het centrum van Oss heel geschikt is om een dergelijke pilot uit te voeren?
  2. Het voorjaar komt eraan. Vindt u dat het de veiligheid ten goede zou komen als bezoekers van het centrum op een terras kunnen plaatsnemen i.p.v. op de openbare bankjes?
  3. U heeft niet de bevoegdheid om over het voorstel van het CMO te beslissen, maar geeft aan bereid te zijn een lobby te starten. Bent u bereid om uzelf hiervoor tot het uiterste in te spannen om ervoor te zorgen dat Oss deze pilot kan uitvoeren?
  4. Mocht het onverhoopt niet lukken om met een pilot in het centrum te starten, bent u dan bereid om verder te gaan onderzoeken wat er wél kan en u hiervoor hard te maken?
  5. Naast het voorstel van het CMO hebben het CMO en de ondernemers in Oss ongetwijfeld uitstekende ideeën over het openen van winkels en bedrijven op een veilige manier. Bent u met hen in gesprek? Zo ja, kunt u aangeven hoe? Is op dit vlak verbetering nodig?

Wij hopen op een spoedige reactie op de genoemde vragen.

Namens VVD Oss,

Hilde de Wit-van der Zanden