Nieuwe jeugdzorg organisatie voor de gemeenteraad onvoldoende controleerbaar en aanstuurbaar

Wij hebben op dit moment het gevoel dat de nieuwe organisatie voor de Jeugdzorg over de raden heen uitgerold wordt. Bijvoorbeeld wij vergaderen en besluiten nu over iets wat 1 januari al in werking getreden is. De bijeenkomst over de nieuwe jeugdzorg van 24 oktober had een opiniërend karakter, maar met de inbreng van de raadsleden lijkt niets gedaan te zijn.

De fractie heeft de indruk dat de nieuwe organisatie niet geïntegreerd wordt met de bestaande gemeentelijke organisatie. Terwijl de jeugdzorg zegt dat er op vele fronten samengewerkt moet gaan worden, zoals passend onderwijs, centrum voor jeugd en gezin, verslavingszorg, ROC, consultatiebureau, jeugdarts enz.. We vinden dat een positieve ontwikkeling, maar willen daarop wel kunnen controleren en willen zien via een monitoringsysteem of het werkt. Of de beoogde bezuinigingen daarmee gehaald worden en of de mensen die de zorg nodig hebben beter geholpen worden. Of er niet een toename is van extra management, waar we geen behoefte aan hebben, omdat het  kosten verhogend is.

Wij willen inzicht in de effectiviteit van de gekozen schaalgrootte van 20 gemeenten. Waarom 20 gemeenten en geen 22? Welke andere criteria zijn wel of niet meegewogen?

We zijn bezig met een pilot voor de nieuwe opzet van de jeugdzorg. We verwachten uiteraard dat er bij deze pilot door de stuurgroep een evaluatiesysteem gebruikt wordt. Wij willen daarvan graag de resultaten beoordelen.

Dit temeer, omdat later  ook de intramurale zorg (zorg in instellingen) naar de gemeente toe komt. Een goede start is de basis voor een goede organisatie. Dit pilot jaar is ervoor bedoeld om de organisatie goed op te zetten.

Wij willen dat de raad opdracht geeft aan de wethouder die een functie heeft in de stuurgroep om een bestuursvorm voor de jeugdzorg creëren die  te controleren en  aan te sturen is voor de gemeenteraad. Wij willen over een jaar een nieuw kwalitatief goede extramurale jeugdzorg die stuurbaar, controleerbaar en betaalbaar is! Mocht dit niet lukken dan willen we graag weten waarom dit niet gelukt is en wat er aan gedaan gaat worden en hoeveel dat gaat kosten. We willen als raad in het belang van de democratie de regie houden.