Bouwen in de stad

De komende periode staan een aantal belangrijke bouwplannen op de rol voor besluitvorming door de raad. Een aantal daarvan komen voort uit de visie Dynamisch stadscentrum. Deze visie is door de huidige coalitiepartijen onderschreven bij de formering van het huidige college.

Bouwplannen die niet zonder slag of stoot de eindstreep halen. Dat is logisch. Bouwen in een bestaande situatie zoals op de V&D-locatie en het Fratershof, vergen overleg, inspraak en procedures. (Aan)passen en meten en zoveel mogelijk belangen tegemoet komen. Dat vergt nogal wat van alle betrokkenen.

Oss, een binnenstad die langzaam aan een stedelijke uitstraling krijgt. Als je op de kruising voor de Bergoss-terrein staat zie je zowaar een stad met allure. Daar ben je als Ossenaar best trots op. Ook die bouwplannen waren goed voor heel wat bezwaar en beroep. Maar de oorspronkelijke visie bleef gelukkig overeind en hebben we een mooi nieuw stukje stad. Nu nog die sheddaken !

Er zijn plekken in de binnenstad die (dringend) verbetering vragen. Ik noemde al V&D en Fratershof. Voor beide locaties geldt binnenkort een go-no go ten aanzien van de bouwplannen.

Met de huidige economische tegenwind is bouwen een zeldzame activiteit geworden. Daarom zijn we zuinig op partijen die willen investeren in onze stad. Maar we waken ook voor goede inpassing van plannen. Bouwen doe je voor hele generaties, bouwen doe je in het belang van de economie van Oss.

Met de wetenschap dat we het niet iedereen naar de zin kunnen maken, zal de VVD fractie de plannen beoordelen op haalbaarheid en draagvlak, maar ze zal met name kijken naar de bijdrage voor ontwikkeling van een sterke (binnen)stad.