Een andere visie is ook een visie

Op 24 oktober werd tijdens een opinierende raadscommissie gepraat over de culturele toekomst van Oss en vooral over de rol die Gemeente daarin speelt. De aanleiding was een kritisch document van GroenLinks over de bezuinigingen op cultuur zonder voorafgaande visie op de toekomst in deze sector. VVD presenteerde daar een duidelijke visie over.

De vraag die in het document wordt gesteld - wat levert  kunst en cultuur de stad Oss op?  Het antwoord dat er gegeven wordt is dan ook juist - het vergroten van algehele welbehagen van inwoners, beter contact tussen de mensen, bevorderen van creativiteit, enz.. Daar hebben we als VVD geen enkele twijfel aan. Al is het moeilijk te meten en te verifiëren.  Bovendien is de impact van kunstvormen zeer persoonsafhankelijk.

Maar nu komt de vraag - "hoe?". Hoe kunnen we het gemeenschapsgeld op een verantwoorde wijze besteden zodat culturele aanleg zich verder kan ontwikkelen? De financiële toestanden van nu geven ons de mogelijkheid om opgebouwde voorzieningen onder de loep te nemen en inderdaad ons af te vragen of we goed bezig zijn met het besteden van gemeenschapsgeld.

Net als GL vinden we het investeren in verschillende culturele educatievormen van onze kinderen zeer belangrijk. De VVD vindt dit, als er keuzes moeten worden gemaakt, zelfs het belangrijkste. De Osse instellingen die daar hun bijdragen aan leveren mogen rekenen op steun van de gemeente.

Verder vinden we dat er een serieuze schets van interessen van de inwoners van Oss gemaakt moet worden. Mogelijk is dat de bestaande instellingen daar al een beeld van hebben. Maar is dat een compleet beeld? Want het beeld dat de zogenaamde cultuur-elite aan ons voorschoteld, met het behoud van bestaande voorzieningen in het achterhoofd is vooral voor deze groep juist. Wij wensen een beeld dat door brede schaal is verkregen van verschillende groepen van de Osse bewolking. Dit geeft ons zeer waarschijnlijk een betere leidraad voor waar we als Oss op gefocust zijn en welke voorzieningenaanbod daar dan bijhoort. En natuurlijk - wat onderscheidt ons  van de andere gemeenten?  - dus inderdaad culturele identiteit van Oss in kaart brengen én durven te kiezen.

Het MJC onderscheidt Oss van andere steden dat is natuurlijk waar. Het is een luxe parel die we met ons gemeenschapsgeld lange tijd hebben ondersteund. Realiteit is dat de meerderheid van Ossenaren 1 à 3 keer per hun leven het museum bezocht hebben. De bezoeken van de schoolkinderen is een onderdeel van educatie en tellen  we hier  niet mee. In feite is er maar een relatief kleine groep die een bezoek aan het museum regelmatig in hun agenda heeft staan.  Hoeveel  geld per inwoner van Oss wordt door de gemeente betaald om een kleine groep van kunstliefhebbers tevreden te houden? Is het behouden van deze constructie nog langere tijd verantwoordt? We vinden dat nieuwe vormen van financiering zullen moeten komen. Maar voorzolang gemeentelijke subsidies bestaan komen private bijdragen niet  in beeld. En dat willen wij juist wel.

Een van de nare bijwerkingen van subsidiëring is dat er een oneerlijke concurrentie ontstaat tussen instellingen. Bijvoorbeeld bij  de gelijke aanbod aan cursussen kan 1 instelling, die wel wordt gesteund door gemeenschapsgeld, de prijs laag  houden maar  de andere aanbieder kan dat niet.  Samenwerking op verschillende gebieden tussen verschillende instellingen moet, zoals de intentie is, ondersteund en bevorderd worden. Aanbod moet meer vraag gericht worden. Overlappingen van aanbod moeten niet leiden tot de keuze op basis van de prijs maar op kwaliteit en het voldoen aan behoefte.

In het plan van aanpak missen we tussen de stakeholders Volksuniversiteit en centrum management, welke naar ons idee een heel belangrijke bijdrage kunnen leveren bij versterken van verbondenheid met de Osse samenleving en bredere betrokkenheid tot cultuur.

Communicatie rondom culturele aspecten dient positieve kanten van de veranderingen zo goed mogelijk en volgens goed doordacht tijdstip naar de Osse bevolking te brengen.

Natalia van Houten - Moskalenko