Vuurwerk: Een mooie traditie of volledig uit de hand gelopen?

Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van GroenLinks heeft de commissie sociaal bestuurlijk vorige week donderdag een discussie gehad over vuurwerk. Dit initiatiefvoorstel  is opgesteld naar aanleiding van de vele overlast die elk jaar ervaren wordt rondom de jaarwisseling.

GroenLinks deed enkele aanbevelingen die te maken hebben met prioriteit van handhaving, vuurwerkvrije zones, een gemeentelijke campagne en een apart telefoonnummer om overlast te melden.

De VVD stelt voorop dat de voorstellen van GroenLinks sympathiek zijn. Natuurlijk geldt voor de VVD ook dat de overlast van vuurwerk zo goed mogelijk moet worden voorkomen. Toch stelt de VVD kanttekeningen bij de voorstellen van GroenLinks.

Allereerst zijn er  onder leiding van minister van veiligheid & justitie Ivo Opstelten nieuwe maatregelen aangekondigd naar aanleiding van de afgelopen jaarwisseling. Deze maatregelen betreffen de verkoop van vuurwerk (vanaf dit jaar mag er slechts één dag voor oudjaarsdag vuurwerk gekocht worden) en de afsteektijd van vuurwerk (vanaf dit jaar wordt er slechts vuurwerk afgestoken tussen 18:00 en 02:00 uur). De VVD is van mening dat eerst de effecten van deze maatregelen afgewacht moeten worden, om vervolgens waar nodig te kijken naar nieuwe maatregelen. De aangekondigde maatregelen hebben zeer waarschijnlijk effect op de overlast voor mensen, dieren en het milieu, waardoor een deel van de overlast die GroenLinks beschrijft, waarschijnlijk al opgelost is.

Ten tweede is de VVD van mening dat de aanbevelingen van GroenLinks niet de juiste accenten legt. Het is namelijk zo dat in de gemeente Oss een fors bedrag uitgegeven wordt aan schade naar aanleiding van de jaarwisseling. Deze schade wordt vooral veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Het is dus zaak om er juist voor te zorgen dat het bezit en de verkoop van illegaal vuurwerk wordt tegengegaan. Hiermee zorg je ervoor dat de kosten teruggedrongen worden (het legale vuurwerk is niet zo gevaarlijk als het illegale vuurwerk) en je zorgt er daarnaast voor dat een groot deel van de overlast verminderd wordt (het zware knalvuurwerk is voor het grootste gedeelte ook illegaal).

Tot slot wordt er door de landelijke overheid al veel aandacht gegeven aan campagnes en zijn er ook meldpunten om overlast te melden. Een extra gemeentelijke campagne of een extra telefoonnummer zijn daarom wat betreft de VVD fractie niet nodig.

Kortom: de VVD ziet op dit moment niets in de maatregelen zoals GroenLinks deze voorstelt. Wij wachten liever de aankomende jaarwisseling af om te zien of de landelijke maatregelen effectief blijken. Mocht dit niet zo zijn, zijn wij natuurlijk altijd bereid om verder te praten met de andere fracties over aanvullende maatregelen. De kosten blijven namelijk veel te hoog en de overlast blijft een factor van onrust onder veel mensen.

Roel Gremmen