Artikel 41 vragen: Incidenten met begrazing

Geachte college,

De VVD fractie werd recentelijk gewezen op enkele verontrustende berichten van 1Limburg en op de website van de Stichting Dorpsraad Stamproy.

In bovenstaande informatie wordt melding gemaakt van het feit dat er in Limburg incidenten geweest zijn met zogenaamde Taurossen. Waaronder het uitbreken van een tweetal stieren, die enkele dagen buiten de omheining hebben kunnen rondzwerven zonder enig toezicht. Daarnaast zijn er drie dieren afgeschoten omdat hun gedrag de veiligheid van recreanten in gevaar zou kunnen brengen en worden om deze zelfde reden diverse dieren weggehaald uit een natuurgebied nabij Weert.

Bovenstaande zaken hebben ertoe geleid dat in de Belgische gemeente Bocholt geen Taurossen mogen worden losgelaten in natuurgebieden, omdat aldus de burgemeester de veiligheid van recreanten in gevaar zou komen.

De dieren in bovenstaande artikelen zijn van stichting Ark en stichting Tauros, deze partijen zijn naar de kennis van de VVD ook betrokken bij de begrazing van natuurgebieden in de gemeente Oss. Het zou zelfs zo zijn dat dieren die vanwege hun gedrag en het risico op incidenten uit Limburg weg moeten, nu naar de gemeente Oss gebracht worden.

De VVD fractie wil graag de onderstaande vragen aan u voorleggen:

1)   Is uw college bekend met incidenten met Taurossen in Limburg?

2)   Zijn in natuurgebieden in Oss deze zelfde Taurossen als begrazer aanwezig?

3)   Klopt het dat dieren die in andere natuurgebieden vanwege hun gedrag een risico vormen, naar onze gemeente gehaald worden?

4)   Is uw college het met de VVD fractie eens dat de aanwezigheid van grazers als Taurossen geen risico’s voor bijvoorbeeld recreanten tot gevolg mag hebben?

Daarnaast is onlangs gecommuniceerd dat er plannen zijn om op de Maashorst wisenten los te laten in de begrazingsgebieden. Dit zouden zogenaamde wilde Europese bizons zijn. De VVD fractie heeft onderzoek gedaan en is onvoldoende overtuigd dat er enige ervaring is met het houden van wisenten in gebieden met een vergelijkbare recreatiedruk zoals deze op de Maashorst voorkomt.

5)   Klopt het dat er plannen bestaan om in de loop van dit jaar Europese bizons uit te gaan zetten in de Maashorst?

6)   Is er ergens in Nederland (of elders) ervaring met het houden van wisenten in drukke recreatiegebieden vergelijkbaar met de Maashorst?

7)   Is er ergens ervaring opgedaan met het houden van wisenten in combinatie met recreatie in de vorm van: mountainbiken, hardlopen, mennen en hondenuitlaten zoals dit allemaal op de Maashorst gebeurd?

8)   Is uw college het met de VVD fractie eens dat er geen wisenten zouden moeten worden losgelaten op de Maashorst zolang er onvoldoende duidelijk is of de aanwezigheid van deze dieren gevolgen heeft voor veilige vrije recreatiemogelijkheden?

Namens de VVD fractie:

Thijs van Kessel.