Opiniecommissie 'Koers Stadshart Oss'

Afgelopen dinsdag, 23 juni, stond wederom de discussie over het stadscentrum op de agenda. Het ging vooral over het document dat het college heeft opgesteld, 'Koers Stadshart Oss'. Hierin zijn een aantal keuzes voorgesteld waarover gesproken is in de opiniecommissie. Zo zijn er plannen om het walplein om te zetten in een multifunctioneel plein. Denk hierbij aan meer groen, een speeltoestel voor kinderen en water, bijvoorbeeld net als de BrabantWonen-watertafel. Hier zijn wij het als VVD helemaal mee eens, alleen hebben we er wel bijgezegd dat het belangrijk is dat er altijd een plek blijft waar mensen kort kunnen parkeren, voor de snelle boodschappen.

Daarnaast is er gesproken over het plaatsen van een cultuurhuis in het centrum. Een cultuurhuis is een verzamelnaam voor een gebouw (huis) waar meerdere zaken (cultuur) in kunnen. Dit kunnen winkels zijn maar bijvoorbeeld ook een bibliotheek of de volksuniversiteit, zolang het maar iets toevoegt aan het centrum van Oss. De VVD Oss denkt dat bijvoorbeeld de kringloop Oss hier een mooie aanvulling op kan leveren.

Het laatste bespreekpunt van de avond was het organiseren van een dialoog met alle belanghebbenden van deze nieuwe koers. Dit vindt de VVD erg belangrijk. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de gemeente alleen gaat bepalen wat er in het centrum moet gaan gebeuren. De gemeente moet juist in gesprek gaan met de ondernemers, uit het centrum maar ook breder, bijvoorbeeld met de cultuursector. Daarnaast vinden wij het erg belangrijk dat we deze inspraak niet tijdelijk doen maar juist permanent. Ook nadat de nieuwe plannen uitgevoerd worden, moeten bestaande en nieuwe ondernemers hun mening kunnen geven in deze inspraakgroep.