Maak kinderen al geldbewust om problematische schulden te voorkomen

OSS – De VVD Oss roept de gemeente op om het beleidskader Armoede en Schulden aan te passen. Aanstaande donderdag staat dit op de agenda en de VVD Oss komt met een motie om meer aandacht te besteden aan preventie bij jongeren, zodat dit leed in de toekomst voorkomen kan worden.

Maar liefst 1 op de 3 huishoudens in Nederland heeft betalingsachterstanden en 1 op de 5 huishoudens heeft te maken met problematische schulden, schulden zijn dus een enorm maatschappelijk probleem. Volgens de liberalen veroorzaken schulden leed. Als schulden problematisch zijn geworden zorgt dit voor leed bij de persoon met schulden, maar ook bij zijn of haar gezinsleden. Hierbij is voorkomen beter dan genezen.

De VVD Oss wil schulden voorkomen door al bij de kinderen te beginnen. Vaak wordt armoede- en schuldenproblematiek van generatie op generatie doorgegeven. Daarom moeten kinderen al op jonge leeftijd bewust worden van het belang van gezonde financiën. Het NIBUD gaf al aan dat jongeren die vroeg leren omgaan met geld, later minder snel financiële problemen hebben.

Indiener van de motie Angela Smits-van den Berg:

“Kinderen leren omgaan met geld, is primair een taak van de ouders maar omdat dit maatschappelijke probleem inmiddels zo groot is geworden, moet er veel meer gebeuren.”

VVD Oss draagt het college op om in gesprek te gaat met het onderwijs om te kijken hoe alle kinderen op structurele wijze geldbewust kunnen worden. Dit thema mag niet als extra taak bij het onderwijs neergelegd worden, de gemeente Oss kan de scholen daarmee helpen. Bijvoorbeeld met gastlessen en het zorgen voor geschikte lespakketten.

De motie wordt tijdens de gemeenteraadsvergadering van 24 oktober ingediend.