Dag van de Democratie in Oss

Samenwerkingsovereenkomst

Om 13.00 uur is het woord voor burgemeester Buijs-Glaudemans met de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Oss en Prodemos: Huis voor Democratie en Rechtstaat. De gemeente Oss spreekt de ambitie uit om jaarlijks alle groepen 8 uit het basisonderwijs te ontvangen in het gemeentehuis om deel te nemen aan het simulatiespel Democracity. Dit spel is ontwikkeld door Prodemos, met als afsluitend project de Jeugdgemeenteraad.

In gesprek met

ProDemos verzorgt bij gemeente Oss de cursus Politiek Actief, daar geven we de 9e september graag meer informatie over. Net als over de Gast van de Raad. Gemeenteraadsleden en leden van Wijk- en dorpsraden zijn er ook om met u van gedachten te wisselen

Speciale radio-uitzending

DTV Oss Bernheze en Brabants Dagblad volgen alle activiteiten op de voet en zij houden ter plekke interviews.

Knutselen, Klaagmuur en Tegenlicht

Ook de Jongerenraad en jeugdcollege zijn er met activiteiten. Zo kunnen kinderen samen met de het jeugdcollege pamfletten knutselen. De Jongerenraad heeft een klaagmuur. Er is een videogastboek waarin je kunt vertellen wat je zou doen als je burgemeester bent in Oss, of wie jouw powervrouw of man is. In het pand van het Centrummanagement, Peperstraat 12 is om 14.00 uur een Tegenlicht Meet up, georganiseerd door Bibliotheek Maasland. Hans van Duijnhoven en Peter van der Wijst begeleiden deze bijeenkomst. De aflevering van Tegenlicht waarvan we een stukje laten zien is ‘Uitdagers van de democratie’. Hierin komen verschillende personen aan het woord die grote vraagtekens zetten bij de manier waarop onze huidige democratie functioneert. Zij komen ook met oplossingen. Na het zien van het fragment gaan we aan de hand van een aantal stellingen met het publiek in gesprek.

Fotowedstrijd en tentoonstelling

Doe mee aan de fotowedstrijd! Wat is voor jou democratie? Is dat een powervrouw- of man? Is dat een muzikale of lokale held, jouw vrijheid of samen zijn met anderen? Laat het zien in een foto! Stuur deze foto van minimaal 2 MB voor woensdag 6 september naar raadsgriffie@oss.nl. De ingezonden foto’s worden tijdens de Dag van de Democratie op de Heuvel tentoongesteld. Een deskundige jury kiest de beste foto’s uit voor een expositie in Café Cunen van Museum Jan Cunen. Deze jury bestaat uit artistiek directeur Karin van Lieverlo, en assistent conservator Merel van den Nieuwenhof van Museum Jan Cunen. Zij maken de winnaar bekend om 13.30 uur op de Heuvel. Inwoners van Oss mogen op 9 september een favoriete foto uitkiezen. In Museum Jan Cunen is vanaf 30 september de tentoonstelling Powervrouwen te zien. Daaraan is de fotowedstrijd van de Dag van de Democratie gekoppeld.

Leuk programma!

Centrum van Oss op de Heuvel, 11.00 uur – 16.00 uur

11.30 uur: Quiz over de democratie: iedereen mag meedoen!

12.30 uur: Quiz over de democratie: iedereen mag meedoen!

13.00 uur: Het woord Burgemeester Buijs – Glaudemans en ondertekening samenwerkingsovereenkomst gemeente Oss en Prodemos over Democracity

13.30 uur: Bekendmaking winnaar fotowedstrijd door
artistiek directeur Museum Jan Cunen Karin van Lieverlo

14.00 uur: Tegenlicht Meet up ‘Uitdagers van de democratie’ georganiseerd door
Bibliotheek Maasland. Hans van Duijnhoven en Peter van der Wijst begeleiden
deze bijeenkomst. (Pand Centrummanagement, Peperstraat 12 in Oss.)

14.30 uur: Quiz over de democratie: iedereen mag meedoen!

15.30 uur: Quiz over de democratie: iedereen mag meedoen!

16.00 uur: Prijsuitreiking Pamfletten Jeugdcollege en Bekendmaking publieksprijs Fotowedstrijd