Werkbezoek bij waterschap AA en Maas in Grave

De fractie van de VVD Aa en Maas heeft op 9 april in het Arsenaal te Grave een kennismakingsbijeenkomst gehouden.

Op deze stralende zaterdagochtend was de VVD Oss vertegenwoordigd door de VVD voorzitter en een handvol VVD leden. Na een korte inleiding door VVD afgevaardigde  William de Kleijn in het stijlvolle restaurant van het Arsenaal, werd door ‘onze’ regiohistoricus Henk Buijs, in vogelvlucht de historie van de maas verteld. Al vanaf ca 1300 was men eertijds al actief in het oosten van Brabant met de maas en zijn waterwerken.

Middels een duidelijke en leerzame fotopresentatie van ca. 30 minuten leidde hij de aanwezigen vanaf het begin tot heden door het ontstaan en de beheersing  van de waterbouwkundige historie en ontwikkeling van de Maas.

Na deze presentatie heeft wethouder Jeroen Joon van de gemeente Grave een toelichting gegeven over de ambities van Grave waarbij het zwaartepunt ligt op de historische beleving van Grave.

Tijdens de wandeling naar het gemaal Van Sasse vertelde de wethouder over het bouwen aan het water bij de haven in plan Wisseveld.

In het gemaal van Sasse vertelde medewerkers Ad Hartjes en Piet van der Ven in een boeiende toelichting over de historie van het gemaal en de onlangs uitgevoerde renovatie. Verbazingwekkend was hoe de moderne technieken zijn toegepast in een historisch pand zodanig dat de authentieke elementen bewaard zijn gebleven.

Ook werd een uitgebreide toelichting gegeven bij de tijdens de renovatie gemaakte vissentrap, welke met subsidie van de EU tot stand is gekomen. Deze vissentrap is de verbinding tussen de Maas en het achterliggende watersysteem van de Raam.

Na bezichtiging zijn alle aanwezigen via een mooie wandeling teruggekeerd in het Arcenaal waar op originele wijze de lunch werd geserveerd.

Met dank aan de bijzonder leerzame en interessante dag voor de organisatoren, zeker gezien het feit dat de gemeente Oss over ca 45 km grenst aan de Maas.